Kundservice
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Våra kontaktuppgifter hittar du längre ner.
Betalning & fakturor
Du kan se din aktiva skuld under Översikt.
Du hittar alla dina obetalda fakturor under Översikt och betalar enkelt genom att klicka på knappen Välj betalsätt/Till betalning.
Om du har fått en påminnelse är din faktura troligtvis obetald. Det kan även vara så att betalningen kommit oss tillhanda efter att påminnelsefakturan skickades ut, i så fall behöver du endast betala in påminnelseavgiften. Detaljer om dina fakturor hittar du under Översikt.
De flesta fakturor går att delbetala genom att betala ett lägre belopp, dock minst det lägsta beloppet som finns angivet på fakturan. Under Översikt kan du se vilka betalalternativ som finns för din faktura genom att klicka på knappen Välj betalsätt/Till betalning.
Våra fakturor skickas oftast via mejl. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Du kan alltid se dina obetalda fakturor under Översikt. Det kan även vara så att fakturan inte skapats ännu, då syns den inte heller under Översikt. Om du har handlat på konto får du din faktura i mitten på nästkommande månad.
För närvarande erbjuder vi endast e-faktura för köp via ett fåtal aktörer, däribland Apoteket AB. Resten av våra fakturor skickas via mejl eller post. Du kan även se dina fakturor under Översikt och enkelt betala dem genom att klicka på Välj betalsätt/Till betalning.
Du har rätt att ångra att du ingått kreditavtal med oss inom 14 dagar från det att avtalet om kreditkonto tecknades. Om du valt att inte betala hela fakturabeloppet på förfallodagen och därigenom anses ha automatiskt tecknat avtal om kreditkonto innebär detta att du kan ångra kreditkontoavtalet inom 14 dagar från den dag då fakturan förföll till betalning. Om du ångrar kreditavtalet skall du snarast, dock senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss detta, återbetala hela kapitalbeloppet till oss samt den avtalade krediträntan som belöper från fakturadatum och 30 dagar framåt. Om du inte återbetalar kapitalbeloppet senast nämnda datum, kommer du att debiteras en dröjsmålsränta om 2,5 % per månad för tiden därefter till dess full återbetalning sker. Om du ångrar fler än ett kreditkontoavtal inom tre månader spärras du automatiskt för nya krediter i sex månader. Detta är ett led i Walleys arbete mot penningtvätt.
Meddelande om att du ångrar avtalet om kreditkonto kan ske via hello@walley.se eller på telefon 010 161 01 00. Du kan också använda nedan blankett för att utnyttja din ångerrätt. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.
Retur & återbetalning
Har du gjort en retur kan du enkelt förlänga betaltiden för din faktura under Översikt.
Om du inte returnerade alla varor kan du betala för de varor du valt att behålla samt eventuella returavgifter till samma betaluppgifter. Kontakta kundservice om returen gäller en delbetalning eller om din retur tar lång tid så hjälper vi dig.
Om du har betalat för mycket återbetalar vi dina pengar till det bankkonto du anslutit för återbetalning. Vid återbetalning av en större summa kan vi komma att begära betalkvittens. Du kan ansluta, ändra eller ange ett nytt bankkonto för återbetalning under Din profil och Hantera bankkonton.
Om det gäller en delbetalning eller ett konto behöver du kontakta oss för återbetalning, annars dras beloppet av på din nästkommande faktura.
Nekat köp & kreditupplysning
När du handlar på faktura så gör vi en kreditupplysning. Om du inte fått godkänt kan det bero på något av följande:
- Du har obetalda fakturor hos oss.
- Du uppfyller inte något/några av våra grundkrav.
- Du har ett pågående inkassoärende.
- Du har anmält att du förlorat din ID-handling.
- Du har en betalningsanmärkning.
- Du har en pågående skuldsanering.
Är du ny kund hos oss på Walley gör vi alltid en kreditupplysning. Men ett företag kan även begära en kreditupplysning när de har ett legitimt behov. Planerar man att ge en person en kredit har man ett legitimt behov, även om det inte gäller en särskilt stor summa. Ett köp på faktura räknas som en kredit. När du handlar på faktura kan därför företaget hämta en kreditupplysning med information om inkomster, fastigheter och eventuella betalningsanmärkningar. Anledningen till att företag hämtar in kreditupplysningar är att de ska ha ett underlag för att kunna bedöma om det är säkert att ge någon en kredit.
Fullmakt
Om du ska ringa åt någon annan som inte finns i närheten under samtalet behöver vi få in en kopia på en fullmakt. Fullmakten kan du enkelt skicka in till kundservice via mejl eller post.
Ladda ner en Fullmakt
Bedrägeri
Om någon har ansökt om en kredit i ditt namn ska du omedelbart kontakta oss och e-handeln där varan är köpt för att försöka stoppa att varan skickas ut.
Vi rekommenderar att du även gör följande:
- Kontakta Creditsafe för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts.
- Be Creditsafe lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar.
- Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras (vi behöver inte kopia på polisanmälan om varan eller tjänsten inte har levererats).
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@walley.se
Kontakta oss om hur du går tillväga om du blivit utsatt för ett bedrägeri.
Kund på Apoteket
För att ansluta autogiro för Apoteket, fyller du i dina uppgifter i detta formulär.
Om du inte har BankID kan du även skriva ut Apotekets autogiroblankett och skicka ifylld till oss. Avtalet ska undertecknas av dig som kontoinnehavare, dvs den person som fakturan är utställd till. Om avtalet undertecknas av ombud/förvaltare, ska fullmakt i original eller förordnande alltid bifogas. Blanketten tas endast emot per post (adress finns på blanketten).
För att ändra detta kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig gärna.
När autogirot är aktiverat kommer du att se en autogiroetikett längst ner på nästa faktura som ställs ut på MyWalley. Om du tecknar autogiromedgivande när avisering redan skett, aktiveras autogirot när nästa faktura skickas ut.
Om du har skyddade personuppgifter kommer inte köpet att gå igenom mot faktura, du behöver då välja ett annat betalningsalternativ.
Har du en betalningsanmärkning eller en skuld hos Kronofogden kan du inte handla på faktura. Detsamma gäller om du har skuldsanering.
Då produkterna är sekretessbelagda kan inte vi se vilket produkter som har beställts och vi kan inte heller se om du kommit upp i högkostnadsskyddet eller om du har frikort. Vänligen kontakta Apoteket direkt på telefon 0771 450 450.
Att du inte ser vilka läkemedel fakturan avser beror på patientsekretessen. För att få information om vilka läkemedel fakturan avser, vänligen kontakta Apotekets kundservice på telefon 0771 450 450 och ha ditt ordernummer redo.
Personuppgifter
På Norion Bank värnar vi om din integritet. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här. Om du vill nyttja dina rättigheter är du alltid välkommen att kontakta oss på privacy@norionbank.se. Du kan även beställa ett registerutdrag på gdpr.norionbank.se.
Vill du prata med oss?
Måndag - Fredag
09:00 - 18:00
Lördag
10:00 - 16:00
Söndag
10:00 - 15:00
Ring oss på
010 - 161 01 00eller maila till
hello@walley.se