Merchant Support
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Våra kontaktuppgifter hittar du längre ner.
Avräkningar
I de flesta fall sker utbetalningen följande arbetsdag efter att ordern har aktiverats, om inte annat överenskommits.
Serviceavgiften är det procentuella värde som Walley debiterar handlaren baserat på det totala inköpsvärdet. Avgiften dras av från avräkningsbeloppet och visas som en negativ rad i avräkningsrapporten. Serviceavgiften är momspliktig i Sverige.
Ja, vi stödjer filuppladdning via SFTP. Kontakta Merchant Services på help@walley.se för mer info.
Om du som handlare vill att utbetalningen för avräkningen ska ske till annat konto, vänligen kontakta Merchant Services på help@walley.se. Ett kontobevis som styrker bolagets ägande av bankkonto krävs.
Avräkningsrapporter hittas i Walleys Merchant Hub under Reports.
Justeringar
Nej, det går inte att göra en positiv justering för kort- och bankbetalningar. Endast negativa justeringar, dvs. returer kan göras.
Ja, Walley skickar automatiskt en uppdaterad faktura för fakturor när en delretur är klar. För andra typer av fakturor (delbetalning och konto) får kunden ett uppdaterat belopp med nästa månadsfaktura.
Du som handlare kan förlänga fakturans förfallodatum antingen i vår Merchant Hub eller via Payments-API:et. För att använda API:et behöver detta ha avtalats med Walley. Förlängning av förfallodatum är endast tillgängligt för fakturor och kan endast göras en gång per faktura.
Vid direktbetalningar kommer Walley automatiskt betala tillbaka via samma betalningsmetod, vid annan betalningsmetod kommer Walley automatiskt kontakta slutkunden via e-post, ifall kunden har ett tillgodobelopp efter att en retur registrerats för en faktura. När Walley har mottagit slutkundens bankkontoinformation via MyWalley betalar vi tillbaka pengarna inom 1-3 arbetsdagar. För returer på kreditkonton och delbetalningar kommer krediteringen på ordern att minska kundens saldo och ingen automatisk återbetalning till slutkunden görs.
För företagsfakturor så kommer kunden få en kreditnota per automatik vid en retur/justering, för att få denna utbetalad så behöver kunden kontakta Walleys företagskundtjänst b2b@walley.se
Aktivering av faktura
En faktura har status pending i 90 dagar (som standard) innan den automatiskt cancelleras.
Möjligheten finns för handlaren att själv förlänga aktiveringstiden i vår Merchant Hub i de flesta fall. Det beror på hur länge sedan köpet gjordes och andra faktorer. Möjligheten visas på ordervyn när en order har 7 dagar eller färre kvar till sista aktiveringsdatum. Om förlängning nekas vänligen kontakta Merchant Services på help@walley.se.
On hold innebär att en bedrägerikontroll pågår, där Walley undersöker om köpet kan vara bedrägligt. Fakturan kan inte aktiveras förrän Walley meddelat en ny fakturastatus. Se mer på sidan Anti Fraud i vår Developer portal.
Slutkundsprocess
Sluktunden kan se och betala sina fakturor, förlänga förfallodatum samt välja att delbetala på MyWalley. Om kunden ska ha en återbetalning kan de spara sina bankkontouppgifter där för att få sin återbetalning.
Fakturor skickas direkt efter ordern aktiveras. Handlaren bör aktivera fakturan när ordern skickas till kunden. För konto och delbetalning skickas fakturan under nästa månad, eller vid kampanjer under den månad då fakturan förfaller (t.ex. vid "köp nu, betala om två månader").
När betalningen annulleras släpps reservationen automatiskt efter 24 timmar.
Vid frågor gällande betalning för det specifika fallet råder banksekretess och kunden får själv vända sig till vår Kundtjänst då vi inte kan lämna ut någon information om kunden.
Guider för Walley
Ni kan logga in på https://merchanthub.walleypay.com för att hantera alla era köp. Klicka här för hjälp och guider för bl.a. retur, aktivering, omskick av faktura, m.m.
Klicka här för att komma till Walleys utvecklingsportal.
Produktutbud
Kontakta din ansvariga säljare om du vill expandera till nya marknader.
Kontakta oss
Behöver du hjälp?
Mejla till help@walley.se