Det strategiska partnerskapet mellan detaljhandelsföretaget XXL och Walley syftar till att stärka XXL:s position som Nordens största sport- och friluftslivsaktör. Tillsammans kommer man att förbättra den övergripande omnikanalsupplevelsen hos XXL genom att integrera försäljningskanalerna från e-handel till butik. Målet är att skapa en enhetlig, personlig och smidig kundupplevelse oavsett vilken kanal kunden väljer.

– Det är idag helt avgörande att möta sina kunder med en solid omnikanalsstrategi. Vi ser fram emot att implementera just detta hos XXL, och visa upp vår förmåga att sömlöst hantera samtliga betallösningar som de behöver. Att kombinera upplevelsen av butik och e-handel för privatpersoner och företagskunder är av särskild betydelse för oss. Vår lösning skapar möjligheter för kunderna att få en personlig och nära relation till XXL genom hela köpprocessen, säger Mikael Anstrin, General Manager på Walley.

Genom integrationen till Walley kan XXL hantera alla betalningar för både privatpersoner och företag online samt BNPL (köp nu, betala senare) i butik. Med över 30 varuhus i Sverige och totalt 86 varuhus i Norden (per 2023) och med den försäljningsmässigt enskilt största ehandelssiten är XXL marknadsledande inom sport och friluftsliv i Norden.

– Walley ger oss en omnikanalslösning som täcker såväl e-handel, varuhus som vår företagförsäljning genom Team Sales. Vi ser fram emot att inte bara förenkla vardagen för våra anställda och kunder, utan också att erbjuda våra kunder en tydligare och mer strömlinjeformad lösning, säger Freddy Sobin, VD och koncernchef på XXL ASA.


Avtalet med Walley omfattar samtliga dotterbolag inom XXL. De nordiska marknaderna inkluderar Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Det nya avtalet har redan trätt i kraft och samarbetet förväntas gå live den 1 juli 2024.


För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Anstrin
General Manager, Walley
mikael.anstrin@walley.se
+46 736 562 128