Våren 2024 inledde Walley och mediehuset Stampen Media ett långsiktigt samarbete för att modernisera och förbättra den digitala köpresan. Nu bygger de vidare på partnerskapet och blir tillsammans först ut att introducera Swish Recurring payments – en ny funktion som gör det möjligt att starta och hantera återkommande betalningar och prenumerationer via Swish.

– Vi har sedan starten av samarbetet fokuserat på att förbättra konverteringsgraden och ta nästa steg i utvecklingen av Stampens prenumerationstjänster. Vi vet sedan tidigare att Swish är ett smidigt och omtyckt betalalternativ och har därför arbetat tätt med både Stampen Media och Swish för att få den här nya lösningen på plats, säger David Hägg, produktchef på Walley.

Swish Recurring payments är en naturlig utveckling av Walleys betalflora, där fokus ligger på att erbjuda betalalternativ som både är enkla att använda och populära bland konsumenterna. Genom att integrera Swish Recurring payments i Walleys checkout, kan en föridentifierad kund påbörja sin prenumeration med bara två klick.

– Tänk dig autogiro fast i en ny, modern tappning. Det blir smidigare och enklare för slutkunder att påbörja och hantera sina löpande prenumerationer, och möjliggör därmed för handlare att erbjuda en bättre kundupplevelse. Den här lösningen öppnar upp för helt nya möjligheter, fortsätter David.

Första mediehuset att införa betalalternativet

Stampen Media, med sina 16 populära titlar, blir nu först ut att införa Swish Recurring payments i sin checkout från Walley. Mediehuset ser det som en möjlighet att erbjuda sina kunder ett bekvämare betalalternativ, jämfört med autogiro, kort- och fakturabetalning.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda Swish Recurring payments tillsammans med Walley. Det här kommer att ge våra kunder en smidig och säker betalmetod som förenklar hanteringen av prenumerationer. Dessutom hjälper det oss att förbättra kundupplevelsen och samtidigt säkerställa stabila betalningsflöden. Vi ser detta som ett viktigt steg framåt i vårt partnerskap med Walley, säger Henrik Vestgöte, CTO på Stampen Media.

Walley och Stampen Media har under våren 2024 arbetat nära tillsammans för att utveckla och testa lösningen, och Stampen Medias kunder kommer inom kort kunna välja Swish som betalalternativ för sina prenumerationer.

Så fungerar återkommande betalningar med Swish

Swish Recurring payments fungerar på samma sätt som en vanlig Swish-betalning, med skillnaden att kunden ger sitt samtycke en gång för löpande betalningar. Därefter kan företaget genomföra betalningar enligt överenskommelse med kunden, som får en notis varje gång en återkommande betalning genomförs. Kunden behöver inte signera med BankID för framtida automatiska betalningar så länge det finns ett aktivt samtycke. I Swish-appen får kunden en tydlig överblick över såväl godkända som historiska betalningar.