Därför bytte MM Sports till Walley Checkout
Pålitligare support, ett bättre kundbemötande och dessutom en bibehållen konverteringsgrad blev resultatet när MM-sports bytte till Walley Checkout för sin e-handelsplattform.

MM Sports grundades 2002 och är idag ett av Sveriges ledande och snabbast växande företag inom kosttillskott, träning och hälsa. I dag har de elva butiker runt om i Sverige och en stor e-handelssajt.
När MM Sports 2017 började se över sin befintliga betallösning upptäckte de en uppsjö av alternativ. De bestämde sig för att dyka djupare i upphandlingen med Walley efter att de fått en bra offert och var nöjda med bemötandet de fick. MM Sports beslöt sig för att testa produkten för att utvärdera konverteringen och mottagandet hos kunderna.
– Vi ville konkurrensutsätta vår dåvarande leverantör. Vi upplevde att de blev för stora och tappade kundfokus i takt med att de växte, säger Simon Nylander, E-handelschef på MM Sports.
Ett team, med Simon Nylander i spetsen, utformade ett A/B-test. Hälften av kunderna slussades till den befintliga lösningen och hälften skickades till Walley Checkout.
– Det absolut viktigaste när man byter betallösning är bibehållen eller ökad konvertering, kundupplevelse och ett tryggt och säkert betalsätt. Vår e-handel driver en stor volym vilket betyder att en procents konvertering upp eller ner kan påverka resultatet väldigt mycket.
A/B-testet pågick i en knapp månad och även om det är en relativt kort tid för den typen av test så kände MM Sports att de hade tillräckligt med data för att byta leverantör.
– Vi kollade på testresultaten ur olika infallsvinklar. Bland annat utifrån olika segment och enheter där vi inte kunde se någon negativ avvikelse. Dessutom fick vi bekräftat att det inte skulle innebära en minskad konvertering att byta till Walley Checkout.
Att implementera en checkout kräver en hel del arbete. Att säkerställa en integration som inte kompromissar med kundens säkerhet eller andra flöden prioriterades högt av MM Sports. Men arbetet bar frukt och responsen på den nya lösningen har varit positiv, både från kunder och medarbetare.
– Vi är väldigt nöjda med lösningen. Walley har varit väldigt hjälpsamma och vi får ett väldigt bra bemötande när vi är i kontakt med dem, säger Simon Nylander.
Han passar även på att skicka med ett tips till de företag som funderar på att byta betallösning.
– Ta reda på vad som finns på marknaden och se det som en upphandling. Ta in offerter från olika håll och räkna på kostnaderna. Det skiljer väldigt mycket i avgift mellan olika leverantörer och beroende på volym blir det viktigare och viktigare att välja den betallösning som passar just ditt företag bäst.