Konsumenterna har inte tröttnat

“Tidigare år har Black Friday varit i fokus men trenden de senaste åren har gått mot att sänka priserna hela veckan. I år var Black Friday den överlägset största shoppingdagen och söndag och måndag de näst bästa dagarna. En annan trend som kan ses i år är att veckans första dagar fick ett lyft. Konsumenterna verkar inte heller ha tröttnat när veckan är slut, med tanke på att även Cyber Monday också ökar kraftigt” säger Mikael Anstrin, General Manager på Walley.


På Walley ser man flera orsaker till den gynnsamma utvecklingen. Och något överraskande för i år är en oerhört stark tillväxt i det äldre åldersspannet.


“Den starkast växande åldersgruppen är 64 år och uppåt som ökar med hela 73 %, följt av den näst starkast växande åldersgruppen som är 55-64 år. Så det är tydligt att den äldre målgruppen har hittat till e-handeln vilket kan bero på att Covid-19 gjort att folk är mer avhållsamma med att gå till fysiska butiker. Vi kan också se att Black Week spelar en allt större roll för våra handlare där man väljer att börja tidigare och sprida ut erbjudanden och rabatter över en längre tid.”, säger Mikael Anstrin, General Manager på Walley.

Statistik:

  • Totala tillväxten i Sverige under Black Week +98 %
  • Totala tillväxten i Sverige under Black Friday +83 %
  • Åldersgruppen över 64 växer starkast med +73 %
  • Totala tillväxten i Sverige under Cyber Monday +109 %