K-Rauta ökar kundklubbsmedlemmar med 17% och AOV med 19%
Framgångsrik ny integration mellan Walley och Voyado lyfter K-Rautas kundklubb

K-Rauta är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Byggvaruhuskedjan har 16 varuhus runt om i Sverige och hela 130 i Finland. K-Rauta bedriver dessutom verksamhet i Norge och Baltikum. K-Rauta är prisbelönta inom sin bransch och inom kategorin Renovering och Bygg och har under två år i rad vunnit årets e-handlare, ett pris som ges ut av Pricerunner. Efter att ha valt Walley som betallösning i en upphandling var båda parter överens om att fokus skulle vara att erbjuda personliga kundupplevelser i kassan. Detta resulterade i en spännande ny integration som ökade både antalet nya kundklubbsmedlemmar och genomsnittligt ordervärde.
Kundklubb som en viktig del av strategin
I samband med att K-Rauta valt Walley som betallösning, påbörjades arbetet med att identifiera specifika behov och hitta optimala lösningar. Snabbt kom vi tillsammans fram till att ökning av antalet kundklubbsmedlemmar var ett viktigt KPI. Här identifierades förbättringspotential och det blev ett fokusområde i vårt samarbete framåt.
– Innan var man tvungen att skriva in en 16-siffrig kod i kassan för att sedan bli omdirigerad till en ny sida för att gå med i vår kundklubb, förklarar Daniel Ahlqvist, Chief Operational Officer. Det var inte speciellt smidigt. Vi resonerade att det måste finnas ett bättre sätt som skulle hjälpa oss förbättra kundupplevelsen för både nya och befintliga kundklubbsmedlemmar i kassan. Walley uppvisade både lyhördhet och kreativitet i vår gemensamma brainstorming och vi kände att vi helt klart var på rätt spår.
Ny Integration med Voyado levererar över förväntan
Tillsammans kom K-Rauta och Walley fram till att en integration med Voyado skulle kunna vara en bra lösning. Tack vare Walleys modulbaserad checkoutlösning så kunde K-Rautas kundklubb lätt kopplas ihop med Walley utan att behöva lägga tid och resurser på integrationsarbete.
– Hela integrationsprojektet var supersmidigt. Vi gav Walley vårt ID-nummer för Voyado och de tog hand om hela uppsättningen. Tack vare integrationen kunde vi jobba på ett helt annat sätt med kundklubben i kassan. Det öppnade upp stora möjligheter att förbättra kundupplevelsen. Med Walleys stöd i att tillvarata dessa möjligheter har vi kunnat se mycket goda resultat som levererade över förväntan, säger Daniel Ahlqvist.
Som ett resultat av integrationen har K-Rauta hittills ökat antalet kundklubbsmedlemmar med 17 procent samt genomsnittligt ordervärde (AOV) med 19 procent.
Långsiktigt samarbete för att fortsätta ligga i framkant
För e-handlare med verksamhet i flera länder såsom K-Rauta underlättar det att samarbeta med en nordisk aktör som kan stötta i flera marknader. Walleys erfarenhet och stöd för lokala betalmetoder inom både Sverige och Finland passade speciellt bra i K-Rautas fall. Inom just segmentet bygg och renovering är det väldigt viktigt att kunna erbjuda lösningar för såväl B2C som B2B samt att kunna ta betalt i flera försäljningskanaler. Därför var omnikanalstödet ett viktigt kriterium i K-Rautas val av Walley som betallösning.
– Att vi vann årets e-handlare inom vårt segment är ett betyg på att vi ligger i framkant, säger Daniel Ahlqvist. Vi vill satsa på att fortsätta leda utvecklingen och därför ställer vi höga krav på våra leverantörer. Vi känner oss trygga med Walley då betallösningen är både flexibel och användarvänlig. Detta är viktigt för att löpande kunna optimera kundupplevelsen med allt bättre personalisering. Dessutom värdesätter vi att Walley driver ett samarbete präglat av proaktivitet och långsiktighet som i sin tur skapar stort värde för vår affär.
Vill du veta mer om hur du kan skapa personsaliserade kundupplevelser? Ladda ner guiden här