Betalningssteget ”det mest affärskritiska” när MEDS bytte betalaktör

Hög tillförlitlighet, bra samarbete och en samsyn på kundresan – det är några av parametrarna som MEDS uppskattar med oss i vår roll som betalaktör.
– Bytet var dessutom väldigt smidigt och gav bara positiva effekter, säger Björn Thorngren, CEO på MEDS.

 


Vill ni också optimera kundresan och öka konverteringen?

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort!

Kontakta oss

 

 

MEDS är ett online-apotek som startade 2018. De erbjuder receptbelagda och receptfria mediciner för människor och husdjur samt produkter inom hälsa och skönhet. Enligt Financial Times var MEDS det snabbast växande svenska företaget mellan 2018–2021.

– Det har skett en snabb förflyttning från butik till online på apoteksmarknaden. Vår ambition är att leverera allt inom hälsa till våra kunder, var de än befinner sig och när de än vill ha det, säger Björn Thorngren.

För att kunna göra det behövs en stabil betalpartner.

– Betalningssteget är det mest affärskritiska vi har. Om slutkunden inte kan betala och få hem sina produkter spelar det ingen roll hur bra vi är i övrigt. Om de inte kan betala har vi ingen affär.

Bytet till Walley gav högre konvertering

Samarbetet mellan oss och MEDS började för ett och ett halvt år sedan. Det var främst när MEDS tidigare betalaktör försökte ta över kundresan som MEDS började se sig om efter en annan aktör.

– Förändring är läskigt för alla – särskilt när hemsidan och köpupplevelsen ändå fungerar bra. Men vi vågade testa nytt för att se om det kunde bli bättre. Och det blev det! Vi och Walley har ett väldigt bra samarbete och vi delar visionen om att göra det som är bäst för slutkunden – inte det som är bäst för den ena eller andra parten.

Mål uppfylldes med Walley

Inför implementationen sattes ett antal mål om konvertering och användarvänlighet upp. Alla har uppfyllts och vissa har även överträffats.

– Något man är orolig för när man byter betalaktör är att konverteringen ska gå ner. Men så blev inte fallet. Och sedan dess har vår konvertering dessutom gått upp, berättar Björn Thorngren.

Snabb och tillgänglig support

Grunden för ett bra samarbete är bra kommunikation. MEDS är nöjda med hur den fungerar, mellan deras och våra utvecklare, och beskriver den som rapp.

– Har vi en fråga får vi snabbt svar och kommer direkt till rätt team eller person. Jag har aldrig behövt kliva in och det är väl egentligen det bästa betyget – att jag kan koncentrera mig på annat.

Walleys smarta lösningar ger nöjda kunder

Hos MEDS är 98 procent av kunderna nöjda med köpupplevelsen. Och det som MEDS uppskattar allra mest med Walleys betallösning är enkelheten.

– Det kan låta tråkigt, men när det handlar om betalning gäller ’Ju enklare, desto bättre’. Walley är också en framåtriktad partner som ständigt ser små förbättringar som kan göras i kundupplevelsen. De förfinar det som är bra och tittar på vad som ligger framåt i tiden och vad som går att utveckla, säger Björn Thorngren.

 

Hör när Adham Shawwaf, CTO på MEDS delar sina tankar om varför konvertering och erfarna utvecklare var avgörande vid valet av ny betalpartner, se filmen här.